Put razvoja bebe čine etape razvoja u socijalnoj, emocionalnoj, kognitivnoj i motoričkoj sferi i obuhvata praćenje veština poput prvih pokreta, govora, smejanja, igranja i učenja. Rastom bebe, primitivni refleksi sazrevaju i nestaju. Beba često stiče ove veštine u pravilnim redosledima i starosnim dobima. Redosled sticanja veština, koji možemo nazvati tipičnim razvojem, koristi se da bi se pratio razvojni put bebe.
Kako mogu da znam da li se moja beba pravilno razvija?
Rast i razvoj bebe se uglavnom odvija brzo, gde gde se nove veštine mogu otkriti iz dana u dan. Univerzitet Stanford, Škola za medicinu, kao i Centar za kontrolu i prevenciju bolesti Sjedinjenih Američkih Država definisali su miljokaze razvoja koje treba pratiti kod deteta od rođenja do pete godine života.
Pregled fizijatra u Domu zdravlja Dedinje-Tolstojeva 24, Beograd možete zakazati pozivom na broj telefona:
069 246 7153
Odojče do 2. meseca starosti:
Uglavnom u mogućnosti da podigne glavu dok leži na stomaku, pomera ruke i noge, plače ili reaguje na glasne zvukove, osmehuje se, prepoznaje roditelje i posmatra igračke i lica.
Odojče do 4. meseca starosti:
Reaguje na glas, okreće se ka osobi koja govori, guče, samostalno drži glavu uspravno, kotrlja se na leđa ili stomak, drži igračku, oslanja se na kolena i laktove dok leži na stomaku.
Odojče do 6. meseca starosti:
Do šestog meseca, odojče može da sedi samostalno ili uz minimalnu podršku, da hranu prinese ustima i pomera igračke.
Odojče do 9. meseca starosti:
Iskazuje nelagodnost u prisustvu nepoznatih osoba, prikazuje emocije na licu (sreća, tuga, bes, iznenađenje…), proizvodi zvukove poput mamamama i babababa, samostalno sedi, pokušava da ustane pridržavajući se, prebacuje predmete iz jedne ruke u drugu.
Odojče do 12. meseca starosti:
Sa godinu dana starosti, beba uglavnom može da hoda uz pridržavanje ili samostalno stoji, hvata stvari kažiprstom i palcem, ubaci ih u posudu, kao na primer kockicu u čašu, razume značenje reči ‘’ne’’.
Malo dete do 15. meseca starosti:
Sa 15 meseci starosti beba uči novu reč pored mama/tata/baba, pljeska rukama, pokazuje na igračku koju želi, imitira druge bebe, koristi stvari u skladu sa namenom, prati jednostavna uputstva sačinjena od gesta i reči (ispružena ruka praćena rečenicom ‘’daj mi igračku’’), koristi kašiku i čašu.
Malo dete do 18. meseca starosti:
Dete ume da trči, poređa 3 kocke jednu na drugu, škraba, ‘’pomaže’’ u kući, imitirajući šta ukućani rade, prati jednostavna verbalna uputstva bez gesta (daje igračku ako mu tražite igračku, bez ispružene ruke).
Malo dete do 24. meseca starosti:
Većina dece od dve godine starosti može da prstom pokaže objekat kada ga pitate (na pitanje ‘’gde je lisica?’’ pokazuje u smeru igračke ili slike lisice), svuče garderobu, govori proste rečenice od dve reči, zna pedesetak reči, zna nazive nekog dela tela poput noge, glave i ume da ih pokaže, prikazuje kompleksniju gestikulaciju poput ‘’slanja poljupca’’, spretnija upotreba ruku, poput držanja čaše dok sa nje skida poklopac drugom rukom, šutira loptu, crta liniju olovkom kada joj se pokaže, igra se sa dve igračke istovremeno, pokušava da pritisne dugmad, otvori bravu itd.
Malo dete do 36. meseca starosti:
Okreće pedale nogama, crta krug olovkom kada mu se demonstrira, govori rečenice od tri reči, većina govora je razumljivo i jasno, uz pomoć roditelja pere zube, pridružuje se drugoj deci u igri, sam oblači garderobu, koristi viljušku.
Dete do 48. meseca starosti:
Dete starosti od četiri godine je u mogućnosti da nacrta kvadrat ili krst kad mu se pokaže kako, govor je potpuno razumljiv i jasan, uspešno se igra se sa grupom dece, zna nazive četiri boja, govori rečenice sa četiri i više reči, odgovara na jednostavna pitanja, poput ‘’čemu služi bojica’’, crta osobu sa više od 3 dela tela, uhvati loptu, drži bojicu palcem i još jednim prstom, a ne pesnicom i ume da otkopča dugme.
Dete do 60 meseci starosti:
Dete od pet godina je u mogućnosti da prati pravila igre, peva, igra, igra igre pretvaranja ili priča izmišljene price koje imaju makar dva događaja, broji do deset, ima razumevanje o vremenu (značenje reči juče, sutra, veče), ima neprekinutu pažnju u trajanju do 10 minuta u toku pričanja price, crtanja, itd, zna par slova, nacrta trougao kad mu se pokaže kako, koristi rečenice od 5 reči i ume da se obuče.
Šta da uradim ukoliko moje dete ne dostigne očekivanu veštinu u predviđenom periodu?
Ukoliko dete ne dostiže očekivani razvoj u odnosu na starost, gubi veštine koje je prvobitno steklo, kao i ako imate bilo kakvih pitanja u vezi sa rastom Vašeg deteta, savetujemo da obavite konsultaciju sa pedijatrom. Ako je beba rođena prevremeno, etape razvitka mogu biti u blagom zakašnjenju, što će Vam pedijatar u toku konsultacije detaljno obrazložiti.
Izvor:
- https://www.cdc.gov/ncbddd/actearly/milestones/index.html
- https://med.stanford.edu/content/dam/sm/pediatricsclerkship/documents/5-Developmental-Milestones-MedU.pdf